Betere seks met mindfulness

We horen steeds meer verhalen over mindfulness. Mindfulness is goed voor mensen met depressie, angstklachten of burn-out. Een bewuster leven – met behulp van mindfulness – leidt tot het beter kunnen bewaken van de eigen grenzen en het kunnen relativeren van het eigen gedachtenleven.

En dat klopt ook. Wetenschappelijke studies wijzen steeds opnieuw uit dat het deelnemen aan een cursus mindfulness meditatie net zo effectief kan zijn als antidepressiva en cognitieve gedragstherapie.

Dat is natuurlijk prachtig! Maar het goede is soms de vijand van het betere. Zo wordt “mindfulness” op dit moment vaak geassocieerd met mentale en emotionele onvrede. Een soort kuuroord voor mensen die iets op te lossen hebben met zichzelf, zij het ADHD, een eetstoornis of een verslaving.

En dat is jammer, want mindfulness heeft de kracht om al je ervaringen beter, sterker en intenser te maken. Vandaar deze serie artikelen, onder het kopje “Mindfulness voor een beter leven”.

Het is een eenvoudige formule. Hoe meer mindfulness je meeneemt bij het uitvoeren van een daad, hoe meer gelegenheid je hebt om ervan te genieten. Zo ook bij seks – de intieme ontmoeting van twee lichamen.

Mindfulness kan je helpen meer in contact te komen met je eigen lichaam, je verlangens en je behoeften. Door stil te staan bij wat je precies voelt op dit moment kom je meer in verbinding te staan met de signalen die je zintuigen toch al continu oppikken. Doe dat regelmatig en je komt stukje bij beetje steeds meer in contact met de essentiële sensualiteit van het bestaan.

Dat leg ik even uit. Alles dat je kent, ken je door je zintuigen. Dat zijn je sensoren. Je kent die zintuigen al je hele leven lang. Je weet – onbewust – precies hoe je tong gecalibreerd is. Hoe goed het orgaan is in het oppikken van zoet, zout, zuur en bitter. Doordat je er zo bekend mee bent let je eigenlijk niet meer zo vaak op wat er precies gebeurt als je iets proeft. Wat er waar op je tong gebeurt. Als je je hiermee opnieuw bekendmaakt – door mindfulness in te zetten bijvoorbeeld – worden je ervaringen van proeven intenser. Om nog maar niet te spreken van het ervaren van het samenspel tussen je neus en je tong. Of het samenspel tussen je neus, je tong en de sensaties van druk, temperatuur en hardheid.

En dat geldt voor alles dat je doet. Als je seks hebt worden al je zintuigen aangesproken. Je huid zit vol met gevoelige sensoren die druk, temperatuur en hardheid of zachtheid registreren. Je neus en je tong ruiken proeven en voelen met grote precisie. Je oren horen de stem van je geliefde, diens ademhaling, zijn of haar bewegingen. En dan ben je alleen nog maar bezig met het waarnemen van de zintuiglijke sensaties die er bij jou binnenkomen.

Hoe meer je in contact komt met de gevoeligheid van je eigen instrumentarium, hoe gevoeliger je ook kunt worden richting de wereld om je heen. Richting je partner, maar ook richting de andere mensen in je leven. Daarmee bedoel ik niet dat iedereen een potentiële sekspartner wordt – hoewel daarmee niet zoveel mis is als je de verwachtingen van je omgeving en je eigen veiligheid daarmee niet al teveel beschadigt.

De implicatie van een steeds grotere mindfulness is dat op den duur de hele wereld voor je “open gaat”. De sensualiteit van bomen, bloemen en insecten wordt onthuld. Maar ook die van metaal, beton en baksteen. Ik wil hier niet suggereren dat je bomen gaat knuffelen. Tenzij je dat graag wilt natuurlijk. De suggestie is dat jouw sensualiteit geen grenzen hoeft te kennen. Dat hoe meer je in contact staat met de volledigheid van je eigen ervaring op dit moment, hoe meer je kunt ervaren dat de wereld zelf sensueel is. En dat maakt een diepere verbinding met je partner op dit moment niet alleen mogelijk, maar onontkoombaar.

Op deze manier brengt mindfulness je in contact met de volledige reikwijdte van je seksualiteit. Dus gebruik je mindfulness – die spier die je overal voor kunt inzetten – en verdiep je seksleven!

Geef een reactie