Stressvermindering door mindfulness meditatie

Mindfulness meditatie neemt een grote vlucht onder mensen die kampen met de stress van het leven in deze maatschappij. Het leven in het ontwikkelde deel van de wereld zit vol met mogelijkheden, kansen, geluk en comfort. Je kunt stemmen, geld verdienen, je gezin op je eigen manier grootbrengen, geloven wat je wil. Je kunt op ieder moment werken, je laten informeren, op vakantie gaan, een nieuwe liefdespartner ontmoeten, een spel spelen. Je kunt zeggen wat je wilt en hoeft niet te vrezen voor je leven of dat de overheid je bezittingen afpakt. Je kunt jezelf in iedere gewenste richting ontwikkelen of fijn blijven waar je bent. Als je een redelijk normaal persoon bent zijn er geen redenen dat je niet aan dit fantastische, nog nooit in de geschiedenis van de mensheid vertoonde systeem kunt meedoen. Voor zover je zelf wilt, want er zijn geen maatregelen die je dwingen om mee te doen. Sterker nog, in Europa zorgen de mensen die wél mee willen doen vaak via een immens systeem van geldherverdeling voor de mensen die dat niet kunnen. Er is nog nooit een plek geweest met zoveel vrijheid.

De meeste mensen willen alle goede dingen van het leven in het Westen en niet zo geraakt worden door de minder goede kanten. Want die zijn er ook. Stress is er eentje. Werkstress bedoel ik dan, het soort waar je van wakker blijft liggen. Waar je wellicht lichamelijke of psychische klachten aan kunt wijten. Omdat stress een interne reactie is op stimuli van binnen en van buiten zijn de oorzaken en mechanismes van stress goed te observeren met meditatie.

In eerste instantie merken mensen dat ze moeilijk hun focus kunnen vasthouden als ze gaan mediteren. Het lijkt alsof de interne dialoog die ze met zichzelf hebben opeens tientallen decibels luider is geworden. En nog veel chaotischer dan normaal. Hoe langer ze oefenen, hoe stiller hun geest wordt en hoe meer duidelijk wordt dat wat gezien werd als “normaal” eigenlijk helemaal niet hoeft. Je hoeft je niet met alles te verbinden wat zich aan je voordoet.

Met andere woorden: hoe beter je je eigen processen leert kennen, hoe meer interne vrijheid je ervaart. Mindfulness meditatie betrekt je innerlijke gezonde “ik” bij het normaliseren van je spanningsniveau. Op deze manier ben je in essentie je eigen psychotherapeut, omdat je leert in contact te komen (en wellicht te blijven) met dat deel van jou dat weet wat het beste voor je is.

Geef een reactie