Wees lief voor jezelf

Vervolgens maak je de weekplanningen voor de komende maand. Hou daarbij in de gaten dat je je niet veel langer dan 90 minuten achter elkaar kunt concentreren. Maak dus blokken van maximaal 2 uur lang, waarna je een half uur lang radicaal iets anders doet.


Dit artikel is een vervolg op Plan je leven, wees succesvol. Het is het vijfde deel in een reeks van elf. Het vorige deel is Ruimte voor het onbekende.


Heb je anderhalf uur gedanst of met je neus in de boeken gezeten, ga dan het volgende half uur (of uur, dat mag best) lekker lunchen of koffie drinken met een vriend of vriendin. Dan weer een blok werken waarna je naar de sauna gaat, en zo drie a vier blokken met activiteit gedurende de dag. Een beetje afhankelijk van jouw voorkeuren kun je er ook voor kiezen om je blokken later of eerder te plannen, bijvoorbeeld ook ’s avonds. Of je kunt je blokken korter maken zodat je meer verschillende dingen achter elkaar kunt doen.

Experimenteer hiermee en bekijk wat het beste bij jou past. Probeer nieuwe verantwoordelijkheden en afspraken zoveel mogelijk binnen dit schema in te plannen, zodat je het “blokken-denken” een echte kans geeft. Probeer het tenminste een maand lang, en als je na een maand een beetje het idee hebt dat het waardevol voor jou is, probeer het dan zeker 90 dagen vol te houden. Na 90 dagen is het een gewoonte geworden en heeft het “blokken-denken” zich in jouw leven verankerd.

Op zondagavond (of in ieder geval voorafgaand aan de week) bekijk je de grove planning voor de komende week zoals die er ligt en bereid je je in gedachten voor op de taken, oefeningen, verantwoordelijkheden en leuke dingen die er in het verschiet liggen. Merk op waar je zin in hebt, en waar je een beetje tegenop ziet.

Soms zijn dingen waar je geen zin in hebt gewoon saaie taakjes waarbij je even moet doorzetten, en soms is er iets anders aan de hand. Misschien zie je er tegenop omdat je niet weet hoe je het aan moet pakken, misschien heb je gezonde spanning omdat je vindt dat je nog niet genoeg ervaring hebt. Misschien is er ook ergens sprake van angst.

Hou dit in de gaten, en praat erover met vrienden/vriendinnen of leraren of je mentor of een coach. Vaak is het je eenvoudigweg bewust zijn van de moeite die je ergens mee hebt al voldoende om ruimte te scheppen om er overheen te stappen. Soms heb je een ander perspectief nodig of een voorbeeld van iemand die je vertrouwt. En soms komt hetzelfde motief vaker terug en is het wellicht raadzaam om aan een kort coachings traject te denken. Wat je ook besluit, niets is het waard om een burn-out over te krijgen. Hou jezelf gezond door op jezelf te passen en door je bewust te zijn van je opties.

Hoe lief ben jij voor jezelf?


Lees verder in het zesde deel van deze serie over het bewust aanpakken van je leven: Living the dream.

Geef een reactie