Meditatiecursussen

Er bestaan vele vormen van meditatie, afkomstig uit veel verschillende spirituele tradities. Het curriculum van Inward baseert zich hoofdzakelijk op de meditatieve tradities van diverse Boeddhistische scholen. Hieronder vind je een overzicht van de meditatiecursussen die momenteel bij Inward worden aangeboden.

CursusWekenSessies durenKosten
Introductiecursus meditatie82½ uur€ 275
Concentratie meditatie – “Tem je geest”82½ uur€ 275
Mindfulness meditatie – “Ken je geest”82½ uur€ 275
Metta meditatie – “Heb je ervaring lief”82½ uur€ 275
Mindfulness meditatie (MBSR)8 + 12½ uur€ 449

Ben je nog onbekend met meditatie? Dan is het aan te raden om te starten met een introductiecursus of met de uitstekende mindfulnesscursus die is gebaseerd op het werk van de Amerikaan Jon Kabat-Zinn.

Welke cursus is geschikt voor mij?
Kies voor de introductiecursus als je benieuwd bent naar de werking van je eigen geest, als je op avontuur wil of als je doorgaans aan een half woord genoeg hebt. De introductiecursus maakt je in sneltreinvaart bekend met de meest gangbare manieren van meditatie. De nadruk ligt op het balanceren van de verschillende meditaties. Er wordt van uitgegaan dat je op eigen houtje stevig aan de slag gaat met de nieuwe stof die iedere week wordt aangeboden. Bovendien wordt ervan uitgegaan dat je zelf in staat bent om de psychologische en spirituele inzichten die voortvloeien uit je beoefening te verwerken. Dat betekent niet dat er geen begeleiding is; die is er zeker. Het verschil met de MBSR-cursus is dat er in dat programma meer handvatten worden gegeven voor het omgaan met negatieve gedachten en emoties. De introductiecursus is – zoals gezegd – toch meer bedoeld voor mensen die vanuit nieuwsgierigheid op onderzoek uitgaan.

De MBSR-cursus wordt soms deels vergoed door de meeste ziektekostenverzekeringen. Dat betekent niet dat er “iets mis” met je moet zijn om voordeel te behalen bij het volgen van deze cursus. Integendeel. De lessen uit de mindfulnesscursus zijn voor ieder mens nuttig omdat ze je laten zien dat je niet bent wat je op dit moment ervaart. Dat je altijd een keuze hebt. Het is echter wel goed om je ervan bewust te zijn dat de meeste deelnemers aan de MBSR-cursus zich hebben aangemeld om aan zichzelf te werken. Vrijwillig of op aanraden van een arts. De focus van de beoefening ligt meer bij het oplossen van ongewenste gedachten, emoties of handelingen dan bij het verkennen van je bewustzijn. Ook bij deze mindfulnesscursus is er overigens huiswerk.

De verdiepende cursussen “Tem je geest“, “Ken je geest” en “Heb je ervaring lief” bouwen voort op deze introductiecursussen. Ze gaan snel de diepte in waardoor je jaren plezier kunt hebben aan de stof die in deze cursussen wordt aangeboden. Het achter-elkaar-deelnemen aan deze cursussen is dan ook alleen maar aangeraden als je serieus in je meditatiebeoefening staat en er dagelijks de tijd voor neemt. Er is zelfs dan niets mis met het een paar maanden laten bezinken van de inhoud van een cursus. Vergeet niet dat je bezig bent met iets dat radicaal anders is dan alles dat je normaal gesproken doet. Je geeft jezelf dan wat rust om je meditatie-ervaring al deze informatie te laten incorporeren.