Stressreductie met mindfulness

Last van stress? Dan kan mindfulness uitkomst bieden. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat mindfulness effectief is tegen stress.

Mindfulness is het tegengaan van stress door je compleet bewust te zijn van de gedachten en gevoelens die samenhangen met stress. Door op een vriendelijke, niet-oordelende manier naar je ervaring op dit moment te leren kijken kun je wat afstand creëren ten opzichte van je stress. Op deze manier schept mindfulness een keuze ten opzichte van je stress; zal ik erin meegaan of niet?

Door het mindful observeren van je stress zorgt mindfulness voor een herevaluatie van wat er belangrijk is op dit moment. Je leert op den duur de rust in jezelf te vinden, zelfs in tijden van grote drukte. Het kunnen terugvallen op een staat van rust die altijd beschikbaar is zorgt bovendien voor een groter vertrouwen in de toekomst waardoor de stress iets van zijn dwangmatigheid verliest.

Mindfulness zorgt op de langere termijn dus voor een relativering van de gedachten en gevoelens die samenhangen met de ervaring van stress.

Je kunt dit allemaal lezen. En je kunt het geloven. Uiteindelijk moet je het echter gewoon ook doen. Mindfulness is vooral een praktische kuur voor stress. Probeer het gewoon, zelf thuis op een stoel of een kussen. Of doe mee met een van de cursussen van Inward.

In de introductiecursus wordt mindfulness geïntroduceerd en oefen je gedurende 3 weken met mindfulnessoefeningen in je dagelijkse leven. De introductiecursus wordt ook in het Engels gegeven.

In de mindfulnesscursus (gebaseerd op het baanbrekende werk van dr Jon Kabat-Zinn in Mindfulness Based Stress Reduction) ga je gedurende 8 weken intensief aan de slag met mindfulness.

Tenslotte biedt Mindful Mornings mindfulness-sessies aan bij jou op het werk. Ook een mindfulnesscursus op de werkvloer behoort tot de mogelijkheden.

Geef een reactie