Langer leven, mindfulness en de automatische piloot

Wie wil er niet langer leven? Sinds jaar en dag zijn spirituele zoekers, uitvinders en medici op jacht naar dat ene extra levensjaar.

Hoe ouder mensen worden, hoe sneller ze vinden dat hun leven voorbijgaat. Toen je kind was leken zomers eeuwig te duren. Maar op je vierenzestigste lijken de meeste weken op elkaar en verstrijken de jaren steeds sneller. Je subjectieve beleving van tijd komt in een stroomversnelling waar de meeste mensen machteloos tegen lijken te zijn.

We hebben weinig controle over hoe lang we leven. Maar wellicht kunnen we wel iets doen aan die stroomversnelling. Laten we eens kijken hoe dat in zijn werk gaat.

Stel je een korte reis voor die je regelmatig maakt. Het maakt niet zoveel uit hoe of waarheen, naar je werk, op familiebezoek of naar vrienden. Heb je je ooit aan het eind van zo’n reisje afgevraagd hoe je bij je bestemming bent gearriveerd? Dat je achteraf weinig herinneringen hebt aan de reis?

Dit fenomeen is algemeen bekend als “de automatische piloot”. Die piloot staat voor het zelflerende proces van ons lichaam.

Als we dezelfde dingen vaker doen begrijpt ons lichaam dat we deze beweging kennelijk verkiezen boven andere bewegingen. De spieren die gebruikt worden bij die beweging worden sterker, de zenuwen die de beweging aansturen worden dikker en de verantwoordelijke hersengebieden ook. Er hoeft steeds minder aandacht bij gebruikt te worden; je lichaam snapt het nu zelf.

Dat is slim want zo blijft er meer aandacht over voor belangrijke dingen, zoals die vervelende collega op het werk of wat er vanavond gekookt gaat worden. Deze automatische piloot heeft betrekking op ALLES dat je doet of denkt. Ga maar na, als baby kon je helemaal niets. Alles dat je nu kunt heb je jezelf aangeleerd door precies deze automatische piloot.

Zo helpt de automatische piloot dus mee om je leven effectiever te maken. Dat is positief, toch?

Die piloot is ook erg goed in het creëren van stroomversnellingen. Door jaar in jaar uit min of meer dezelfde dingen te blijven doen kan de situatie ontstaan dat je aandacht zelf niet zo vaak meer nodig is. En als je iets minder vaak gebruikt wordt het op den duur minder sterk. Aandacht kost energie en je lichaam/geest is steeds op zoek naar manieren om energie te besparen.

Als niets meer echt nieuw is. Als weinig je meer verrast of bezighoudt. Als je het eigenlijk wel best vindt zo. Dan is er steeds minder noodzaak voor het aanwenden van je aandacht. En zo verdiepen stroomversnellingen zich.

Dit is de automatische piloot op zijn hoogste stand. Je leven leeft zichzelf, zonder noemenswaardig veel aandacht. En zo vervliegen de weken, de maanden, de jaren.

Maar je wilde toch langer leven? Waarom dan? Om op de automatische piloot vervliegende weken, maanden en jaren te tellen? Vast niet.

Eén antwoord is om de automatische piloot van delen van je leven af te halen. Door bekende dingen expliciet met aandacht te doen win je tijd terug. Je subjectieve beleving van de tijd vertraagt weer door je aandacht specifiek te richten op de eenvoudige dingen van het leven, zoals ontbijten, afwassen, douchen, lopen.

Mindfulness meditatie is een eenvoudige techniek die je – als hem eenmaal geleerd hebt – kunt toepassen op alle onderdelen van je leven. Cruciaal aan deze techniek is het onthouden dat je zoveel mogelijk met aandacht doet.

Zo leef je geen dag langer. Maar je doet meer met de tijd die je te besteden hebt.

Kom mindfulness meditatie beoefenen in ons centrum, of schrijf je in voor een mindfulnesscursus.

Geef een reactie