Mindfulness op je werk

Het is 7 uur ’s ochtends. Je wekker gaat. Tijd om naar je werk te gaan. Stap je enthousiast en geïnspireerd uit bed? Of ervaar je eerder tegenzin, nervositeit of verveling?

Het (tijdelijk) ervaren van een hoge mate van stress is heel normaal in werkend Nederland. Werkstress kan fysieke gezondheidsrisico’s, relatieproblematiek en psychische klachten veroorzaken. En wat voor de één gezonde spanning betekent kan voor een ander onverdraagbaar aanvoelen.

Het is dan ook steeds gangbaarder om op het werk aan stressvermindering te doen. Er zijn veel verschillende manieren om je stress het hoofd te bieden. Mindfulness is een manier die de laatste jaren steeds meer aan populariteit heeft gewonnen.

Dat is begrijpelijk. Voor een werkgever is het goedkoper om mindfulness aan te bieden dan om ziekgeworden medewerkers (tijdelijk) te vervangen. Dat gebeurt dan meestal in de vorm van een eenmalige mindfulnesscursus gecombineerd met regelmatig terugkerende meditatiesessies. Mindful Mornings is een bureau dat zich specifiek richt op het verschaffen van deze mogelijkheden.

Voor de medewerker werkt de ontdekking dat stress-gedachten kunnen worden ingebed in een houding van mindfulness vaak erg emanciperend. Je ontdekt dat je niet wordt gedefinieerd door je gedachten en dat er een vrijheid bestaat die altijd beschikbaar is, onafhankelijk van wat je gedachten je vertellen.

Op die manier verzacht mindfulness niet alleen de stress-gedachten zelf. Veel mensen merken namelijk dat ze ook op andere momenten een positief effect ervaren van mindfulness.

In hun relatie bijvoorbeeld. Door het toenemen van de verbinding met jezelf ontstaat er meer ruimte voor de verbinding met de andere persoon in een relatie. Zo zorgt mindfulness voor minder langs elkaar heen geleef, meer contact en daardoor voor een gezondere relatie.

Ook de relatie met je lichaam kan verbeteren. In plaats van het lichaam te beschouwen als de slaafse lakei van je alomtegenwoordige intellect kom je met mindfulness op een gezondere voet te staan met je lijf. Je leert de verschillende signalen van je lijf te herkennen als een boodschap, en steeds minder als een onwelkom waarschuwingssignaal van je eigen sterfelijkheid.

De grootste winst ligt vaak in de relatie tot je eigen geest. Zo gauw je merkt dat je niet altijd met superlijm verbonden hoeft te zijn met je gedachten ontstaat er steeds meer ruimte. Je kunt gaan experimenteren met andere, onconventionele reacties. Je kunt ontdekken dat vrijheid niet afhankelijk is van je banksaldo, van waar je woont of met wie je omgaat. Vrijheid ontstaat in de hernieuwde verhouding tot je eigen gedachten en oordelen.

Maar neem het niet van mij aan. Verschillende wetenschappelijke onderzoeken tonen aan dat mindfulness helpt bij het verlichten van stress. Dat het wegnemen van de schadelijke effecten van stress door mindfulness mensen helpt positiever in hun werk te staan, productiever te zijn en meer (gezonde) uitdaging te ervaren.

En zo verandert tenslotte ook jouw relatie met je wekker. Je zult niet altijd staan te springen om weer te beginnen. (Het blijft immers zeven uur ’s ochtends.) Maar het mindful aanwezig zijn bij je ervaring kan het verschil maken tussen de dag gespannen of onverschillig beginnen en de dag met vertrouwen en een open vizier tegemoet gaan.

Op deze manier kan mindfulness een rol spelen in het leven van werkend Nederland. Meer weten over mindfulness op de werkvloer? Lees verder op de website van Mindful Mornings.

Geef een reactie