Interne Gewoonten: Coach jezelf naar meer persoonlijke effectiviteit

Ok je hebt dus een engeltje en een duiveltje; een hogere en een lagere zelf. Je lagere zelf trekt aan je met negativiteit – uiteindelijk (ook) ten opzichte van jezelf – en je hogere zelf komt tevoorschijn als je positief in het leven staat, als er ruimte is, als je dromen langzaam vaster omlijnd worden.


Dit artikel is een vervolg op Plan je leven, wees succesvol. Het is het negende deel in een reeks van elf. Het vorige deel is Het engeltje/duiveltje continuum.


Je hogere zelf is lief voor zichzelf. Daar zit misschien geen rationele logica achter, maar het is wel logisch als je erover nadenkt. Jij moet het met jezelf doen, je bent zowel je eigen grootste hindernis als je grootste kracht. “Je vangt meer bijen met honing dan met azijn”; dat heb ik altijd een fraaie uitspraak gevonden. Je hogere zelf brengt dit in de praktijk. Lief zijn voor jezelf is dé manier om jezelf de ruimte te geven om het beste uit jezelf te halen.

Vooruit dan, nóg een spreuk: “Je bent wat je herhaaldelijk doet.” Als je begint met jezelf in de gaten houden stuit je af en toe op gewoonten die geen nuttige functie (meer) vervullen. Je bent nu eenmaal een product van de ervaringen die je tijdens je leven hebt gehad dus het is niet raar om af en toe te maken te krijgen met gewoonten die stammen uit heel andere tijden. Periodes in je leven, misschien, wanneer je je minder zeker voelde, periodes dat het je allemaal voor de wind ging, periodes dat je werd meegevoerd door de bewondering van of voor anderen, door dromen, door verliefdheid, jaloezie of boosheid. Periodes van verdriet, rouw of angst.

Gewoonten kunnen allerlei vormen aannemen: emotioneel, rationeel, spiritueel, situationeel, algemeen, specifiek. Kennis is macht, en als je weet wat er van binnen gebeurt, kun je jezelf coachen naar meer persoonlijke effectiviteit.

Als een gewoontepatroon hebt herkend dan is het lastig om er niet direct een oordeel over te hebben. Sommige patronen zul je als negatief betitelen, en andere wellicht als positief. Na een periode van tolerantie voor de negatieve gewoontepatronen zul je de behoefte gaan voelen om ze te veranderen. Nu begeef je je een beetje op glad ijs, want ook hier spelen het engeltje en het duiveltje weer een rol. Het duiveltje zal zeggen dat je NU moet stoppen met deze gewoontematige, automatische, dwangmatige, machinale, robotachtige handeling. Je wilt toch geen robot zijn? De hele reden van het jezelf onderwerpen aan deze kwelling van jezelf van binnen bekijken is toch juist om meer controle over je leven te krijgen? STOPPEN dus, en wel NU.

Wacht even, waarom ben je niet gestopt? Het leven was toch maakbaar? Waarom is dat stomme gewoontepatroon er nu nog steeds?

Het duiveltje zag een kans om negatief te oordelen over dat stukje van jou dat beter kon. Het dacht te gemakkelijk over verandering. Maar dat is niet lief zijn voor jezelf; de eerste stap van verandering is begrijpen waarom die gewoonte er uberhaupt was. Zelfinzicht is jezelf snappen, jezelf accepteren en vervolgens ruimte zien om jezelf anders laten handelen. Als je dat anders handelen maar lang genoeg volhoudt dan ontwikkel je op den duur een nieuwe gewoonte.

Het goede nieuws is dat je voor het veranderen van je interne gewoonten (emotionele gewoonten) je leven niet extreem hoeft om te gooien. Als je veranderingen groot zijn, zullen de levensveranderingen die VOORTVLOEIEN uit de evolutie van je gewoonten wellicht enorm zijn, maar dat is een andere zaak. Voor het veranderen van de binnenkant van jezelf zijn er maar drie factoren van belang.

  1. Aandacht voor jezelf. Blijf bij jezelf, onderzoek je binnenwereld van zo dichtbij als je maar wilt of kunt. Blijf dit doen.
  2. Eerlijkheid ten opzichte van wat je aantreft. Geef niet een ander of de omstandigheden de schuld van jouw processen. Jij bent verantwoordelijk voor wat je toelaat in je leven, en je kiest zelf waar je je door laat beïnvloeden. Onderzoek je processen eerlijk zodat je goed inventariseert waar je processen vandaan komen en hoe effectief ze nu nog zijn.
  3. Geduld met jezelf en met je veranderingen. Jij bent zelf het meest belangrijk en dit proces van verandering en eerlijkheid wordt alleen maar vertraagd door jouw ongeduld. Besef je dat het een tijd kan duren voordat gewoonten veranderen en verwacht geen wonderen van jezelf.

Hoeveel aandacht, eerlijkheid en geduld heb jij voor jezelf?


Lees verder in het tiende deel van deze serie over het bewust aanpakken van je leven: Zelf-verandering.

Geef een reactie